Що ж друзі, 30-31 січня ми взяли участь у конференції «S Fruit Transformation 2020», організованій Асоціацією «Ягідництво України». Прожили два насичених мотиваційних дні, отримали багато свіжої і цікавої інформації, якою хочемо поділитись з Вами.
Мали честь бачити на конференції заступника Міністра розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України з питань агрополітики Тараса Висоцького. Під час свого виступу, він наголосив, що уряд підтримуватиме розвиток ягідництва у 2020 році. До кінця лютого Кабмін завершить підготовку переліку обладнання, 30% вартості якого повертатимуть агровиробникам. Очікуємо, що до цього списку буде включено холодильне обладнання. Заступник міністра поінформував, що у цьому році виділятимуться кошти на садівничий матеріал. Тому, виробники ягід, що закладатимуть нові ділянки, матимуть можливість частково компенсувати витрати.
Як зазначив керівник напрямку розвитку аграрних ринків USAID Микола Гриценко, у 2020 році фонд запроваджує новий п’ятирічний проект підтримки агросектору, який спрямовуватиметься на: поширення у ягідництві нових технологій та інновацій, покращення доступу виробників ягід до ринків збуту та запровадження технологій переробки та зберігання у ягідництві. Крім того, буде запроваджена програма «Бджолярство», спрямована на розвиток співпраці виробників ягід та пасічників. У березні запланована перша конференція з цієї тематики. Тож, відслідковуємо цю інформацію та користуємось наявними інструментами підтримки галузі.
Президент Асоціації «Ягідництво України» Ірина Кухтіна, зробила цікавий огляд світового ринку ягід. Зокрема було зазначено, що обсяги світового виробництва фруктів у 2019 році становили 140 млрд. дол. США, де на долю ягід припадає 9 млрд. дол. США (близько 30% – полуниця, 30% – малина та 30% – лохина, 10% – інше). Цікаво було почути, що за останні 17 років (2001 – 2018 рр.) світові обсяги продажу ягоди зросли у 9 разів. Під час прийняття інвестиційних рішень, світові виробники нині віддають перевагу розвитку проектів із вирощування лохини та черешні. Як зазначила Ірина Кухтіна, нині ягода перетворилась із продукту локального місцевого ринку, в глобальний продукт, який долає тисячі кілометрів в пошуку ринку збуту. Ну і про лохину. У 2019 році у світі її було зібрано в обсязі 813 тис. тон, на 2020 рік прогнозують зростання виробництва цієї ягоди до 904 тис. тон (на 11,2%). За 2005 – 2016 рр. загальна площа насаджень лохини у світі зросла на 222 %.
Цікаво було почути, що порівняно із світовим ринком свіжої ягоди у 9 млрд. дол. США, ринок замороженої ягоди становить майже 7 млрд. дол. США, де на долю полуниці, малини та лохини припадає 2 млрд. дол. США. Говорячи про світову ціну ягоди, Ірина зауважила, що вона зростає. Так, в період 2001 – 2018 рр. ціна на малину зросла з 1 до 3,5 дол. США за кг, а світова ціна лохина зросла з 2 до 6 дол. США за кг. Ціна на заморожену ягоду у 2001 – 2018 рр. коливалась в межах 1,5-2 дол. США за кг. А світова ціна на сушені ягоди у 2019 р. коливалась в межах 2-2,5 дол. США за кг.
Важливими новими трендами розвитку ягідного ринку стали його глобалізація та зростання попиту на брендовану ягоду. Тобто споживач тепер шукає не лише якусь специфічну ягоду, а й конкретного виробника, продукція якого запам’яталась. Ну і вимоги до якості ягоди та якості процесу її виробництва та переробки продовжують посилюватись. Світовий ринок ягід став зрілим та розвиненим. Вирощування ягід перетворилось у технологічний та інноваційний процес, який систематично вдосконалюється.
Якщо світовий ринок свіжої ягоди вже десять років поспіль продовжує зростати великими темпами не менше 10% на рік, то на ринку замороженої ягоди досягнуто насичення (пропозиція ягоди приблизно дорівнює попиту) і це ситуація, коли закупівельні організації мають багато пропозицій, вимагають від виробника надвисокої якості продукції і, при цьому, прагнуть понизити закупівельну ціну на якісну продукцію. Цікаві пертурбації відбуваються на ринку черешні. Завдяки зростанню попиту у Китаї, її ціна у світі за останні 7 років зросла з 2 до 5 дол. США за кг.
Серед технічних новинок було цікаво дізнатися про пропозиції компанії «Про Полив» щодо автоматизації систем зрошення і фертигації на базі продукції ізраїльської компанії «Talgil», яка вже понад 30 років займається виключно автоматизацією цих процесів. Так, контролер «FertMaster» забезпечує точність внесення добрив, контролює рН та ЕС з одночасним використанням 6 ємностей з маточним розчином. Бюджет проекту з автоматизації поливу, залежно від площі, коливається в межах 0,5 – 1,0 тис. дол. США за га.
Дуже сподобався виступ керівника компанії «БЕТЕК» Віктора Фарафонова. Для тих хто не знає нагадаю, це наше (українське) флагманське господарство з вирощування лохини. Обробляють поза 350 га ягідника. Тому їх досвід крупно товарного виробництва для нас є цінним і унікальним. Отже, як зазначив пан Віктор, полив у них повністю автоматизований, для живлення використовують виключно фертигацію (подають поживні речовини через крапельну трубку). Для догляду за рослинами використовують інтегровану схему захисту. Це коли поряд із традиційними хімічними фунгіцидами чи інсектицидами використовуються біологічні препарати, що вибірково діють лише на патагени і не шкодять корисним бактеріям та комахам. Обрізку кущів проводять від листопада до березня (площа велика). В запиленні головним правилом є різноманіття. Використовують і бджіл, і джмелів, будують будиночки для осмій та інших корисних комах, роблять ділянки де висівають різнотрав’я (щоб комахи не тікали до інших місць). Для захисту від граду та раптових опадів під час збору ягоди, використовують градобійну сітку та накривальну плівку (не на всій площі – дуже дорогу).
Як наголосив Віктор Фарафонов, кожної весни 100% бувають приморозки. І це той момент, коли без дії можна втратити і 40% і більше усього врожаю ягід. Тому, використовують та моніторять сайти з погодною інформацією, данні з власної локальної метеорологічної станції в полі. В критичний період, агроном систематично вимірює температуру двома термометрами (сухим і вологим) в полі і за методикою будує локальний прогноз пониження температури. В разі, якщо температура понижується до 40С, застосовують заходи захисту врожаю (розпалюють парафінові свічки – дороге рішення та використовують генератори диму з додаванням гліцерину).
Щодо логістики збору ягід – дуже складна операція. Під час збору залучають близько 2 тис. людей. Через 2-3 години після збору, ягода має бути охолоджена в декілька етапів та розфасована. Кожного працівника слід забезпечити тарою, латексними перчатками, елементарними санітарними умовами, тощо. В сезон, продукція відвантажується кожні 3-5 днів. Всюди використовується електронна система обліку збору ягід від поля до складу, на складі і на відправці. Все простежується: хто, коли, на якому полі, в який ящик збирав ягоду і так само на складі і на відвантаженні, включно до торгівельної мережі, від якої можна відслідкувати за допомогою сканерів, чіпів та штрихкодів усю інформацію про продукцію. Інакше сучасна торгівля ягодою (принаймні на зовнішніх ринках) вже не працює.
Цікава статистика по органічних виробниках ягід в Україні, їх у нас на кінець 2019 р. близько 100 господарств. Щороку до сегменту додаються 10-12 нових гравців. Іх кількість постійно коливається одні йдуть зворотно у конвенційну, нові сертифікуються органічно. В органічному сегменті є свої труднощі і, на наш погляд, відсутність знань і досвіду у виробників органічної продукції, особливо у початківців є суттєвим бар’єром для стрімкого зростання органічного сегменту в ягідництві. Багато помилок (управлінських, маркетологічних, агрономічних, технічних) призводить до зростання собівартості виробництва та низької врожайності, поганої якості та складнощів у реалізації органічної продукції. За опитуванням «Органік Стандарту», кожен третій виробник органічної продукції стикається з переліком цих проблем. Для вашого уявлення про ситуацію та аналізу наводимо дані «Органік Стандарт» за 2019 р. по виробництву органічної ягоди: органічної лохини сукупно зібрали майже в 4 рази більше – 137 тон продукції (у 2018 р. цей показник становив 31,6 тон). По малині: 2019 р. – впали до 1911 т. (2018 р.- 2890 т.). По суниці: 2019 р. – впали до 464 т. (2018 р. – 556 т.). Якщо врожайність малих ягідних господарств (до 1-2 га) по малині коливалась в межах 6-7 тон з га, то на великих органічних господарствах (від 10 га) збирали у два рази менше по 2,5 – 3 тони ягід малини з га.
Говорячи про загальну оцінку конференції «S Fruit Transformation 2020», хочемо відмітити, що за рік рівень заходу значно підвищився. Окремо за це дякуємо команді Асоціації «Ягідництво України» та усім учасникам. Захід дійсно став більш професійним. Менше було надокучливих рекламних виступів, більше говорили про тренди, динаміку розвитку ринку як локально, так і глобально. Більше інформації про канали реалізації продукції. Була можливість поспілкуватись з представниками закупівельних організацій та торгівельних мереж включаючи іноземних операторів. Багато було практичних кейсів та спілкування з колегами. Вдумливий учасник мав усі можливості отримати картинку та методологію побудови успішного ягідного господарства, спроможного конкурувати і на зовнішніх ринках і вдома в Україні де ціна ягоди у 2019 р. була вищою ніж за кордоном, принаймні в сегменті виробництва лохини.